Kom i gang med treningen i januar

Det er mange gode grunner til at du bør holde deg i aktivitet igjennom 2018. Januar nærmer seg, og derfor kan det være fint å ha en plan på hvorfor og hvordan du skal gjennomføre din treningsplan for året.

Det viktigste med en god og strukturert plan er å sette seg delmål gjennom året. Alle har forskjellige mål, og det kan derfor være ekstra viktig å tenke gjennom hvordan en treningsplan skal se ut. Ulike trimere har ulike mål, derfor er det ikke sikkert at du bør gjennomføre den samme planen som din partner, eller venninne.

Tips, husk å fornye planen din etter hvert som tiden går. Kroppen har godt av nye utfordringer, og sjokkere kroppen med nye øvelser gir en positiv effekt. Trenger du hjelp til å sette opp en plan, eller å fornye planen din, snakk med en personlig trener.

Velg eller sett opp din egen plan

Det finnes ett bredt utvalg av ulike treningsplaner der ute. Noen planer er utformet for å øke muskelmasse, mens andre programmer har mer fokus på kardio og vektnedgang. Siden vi alle er forskjellige, er det viktig at du følger din egen plan og lytter til din egen kropp, og ikke kopierer fra alle andre rundt deg. En treningsplan handler først og fremst om deg, og dine mål for fremtiden.

Gjennomføre aktiviteter sammen med partner eller PT

Det kan være langt enklere å komme seg på trening dersom du har noen som hjelper deg på vei. Har du en treningspartner som deler de samme målene (vektnedgang, kondisjon o.l.) kan det være enklere å gjennomføre trening de dagene det er ekstra tøft og komme seg opp fra godstolen. Selv om ikke alle har en partner å trene sammen med, har vi en personlig trener på huset som kan hjelpe deg i ulike situasjoner. Hvis du føler at det er vanskelig å ta kontakt med en personlig trener eller å bli medlem på ett nytt senter, må du i stedet tenke at vi alle har vært nybegynnere en dag.

Du investerer i deg selv og din egen helse

Trening er en investering i egen helse som gir deg overskudd, og energi til å gjøre ting du kanskje ellers ikke ville gjort. Regelmessig trening styrker hjerte og karsystemet. Ved regelmessig trening styrker du hjerte, lungene og gjør blodstrømmene i kroppen mer effektive. En mer effektiv blodstrøm betyr bedre oksygen og næringstransport til cellene ut i kroppen. Dette betyr at det farlige kolesterolet LDL vil reduseres, mens det gode kolesterolet HDL vil øke.

Trening gjør deg glad og reduserer stressnivåene

Når vi trener og utfordrer kroppen skiller kroppen ut stoffer som serotonin, noradrenalin og dopamin, som har en beroligende effekt på kroppens systemer. Disse stoffene er derfor med på å redusere hverdagsstresset som mange gjerne opplever gjennom ett helt år. En frisk og fysisk god form har derfor en positiv effekt på å mestre stress i hverdagen.

Gevinsten for å gjennomføre noen treningsøkter i uken er enorm. Mange forbinder trening med vektløfting og muskelmasse, men dette er ikke en treningsmetodikk som passer for alle. Om du bestemmer deg for å løfte på tunge vekter, eller gjennomfører noen av våre gruppetimer vil det uansett ha en positiv effekt på din helse og ditt velvære.

Her har vi listet opp noen gode punkter på hvorfor trening er bra for deg.

  • Reduserer stressnivåene i kroppen
  • Trening forebygger diabetes
  • Økt livskvalitet og bedre søvnkvalitet
  • Lavere blodtrykk og mer energi

Listen vår kunne selvfølgelig vært lengre, men det viktigste poenget gjenstår fortsatt… Det er aldri for sent å begynne med trening!

Bli medlem og invester i din fremtid!

Del...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone